Succé för västsvenska köpcentret Foto: John R. Johnson

Succé för västsvenska köpcentret

Stadsutveckling

17 maj 2019

Med över 1 miljon besökare sedan öppningen gör det nya köpcentret succé. Besöksmålen ligger klart över målen som är satta för perioden.

Kongahälla Center, som invigdes 28 mars, har nu haft över 1 miljon besökare sedan öppning. Det varma mottagandet och efterfrågan märks även i lojalitetsprogrammet Kongahälla Friends, som nått över 11,000 registrerade medlemmar.

Efter sju veckor öppet har Kongahälla Center haft sin första miljon besökare vilket är en första tydlig indikation på att konceptet är väl mottaget på marknaden. Det är i dagsläget för tidigt att göra en helårsprognos för 2019 men besöksantalet ligger klart över målen satta för perioden.

Kongahälla Center har också fått mycket positiva utlåtanden av besökarna vilket är det viktigaste betyget. Utöver det har branschen särskilt uppmärksammat den väl avvägda mixen med butiker, F&B, vård, hälsa och entertainment. Noggrannheten på detaljlösningar såsom toaletter och familjelounge har också kommenterats av många och är ett tydligt kännetecken för konceptarbetet med Kongahälla Center.

- Vi fick en väldigt bra start med höga besökarantal under invigningshelgen och det har fortsatt med bra besöksvolymer sedan dess. Vi har också fått en bra spridning över veckans dagar vilket är ett gott tecken och bekräftar styrkan och bredden i vårt koncept. säger Erik Fischer, vd på Adapta Fastigheter.

Lojalitetsprogrammet Kongahälla Friends har utvecklats tillsammans med GoLoyal som ligger långt framme i den tekniska utvecklingen. Lösningen har ett tydligt konsumentfokus och är utformat i en app med flera nyttiga fördelar för regelbundna besökare. En grundläggande idé är att på ett enkelt och tydligt sätt belöna dem som regelbundet kommer till Kongahälla Center och som väljer att göra sina inköp i butikerna. Sedan öppning har över 11,000 medlemmar registrerat sig.

- Vi valde att satsa på ett lojalitetsprogram som ger tydlig nytta för våra besökare och kunder och det har vi nu fått bekräftat genom antalet registrerade medlemmar. Vi ligger långt över våra satta mål och kommer nu att höja ambitionen ytterligare under 2019, säger Albert Aguilar, Centrumchef på Kongahälla Center.

Kongahälla Center, som ägs till lika delar av Adapta Fastigheter och Alecta, är ett tydligt exempel på en modern handels- och mötesplats, väl anpassad till sin marknad, och som med sin placering och sitt utbud blir den självklara mittpunkten för handel och möten i regionen.

Av Redaktionen

Skribent

World In Property
redaktionen@worldinproperty.se