Previous Next

Påskläsning: Slaget om ubåtshamnen på Gotland

Reportage

30 mars 2018

Det här är en snurrig historia. Den handlar om en statlig ubåtshamn som sålts två gånger. Först till en fastighetsprofil som åkt fast för kokaininnehav och sen till en Hong Kong-miljardär som misstänks för skatteflykt. Den handlar också om hur Försvarsmakten får nobben inte mindre än två gånger när de vill köpa tillbaka hamnen de en gång ägde.

Artikel publicerad i World in Property magasin nr 2, november 2017.

Varvet och ubåtshamnen på Fårö invigdes 1938 för att understödja det tredje Kustartilleriet och Flottan med varvsresurser under andra världskriget. Med ett väldigt välplacerade läge blev detta också en av Sveriges viktigaste hamnar under kalla kriget. Det har tillverkats många typer av båtar på områdets varv genom åren. Under 1950-talet tillverkades mindre transport- och minarbetsbåtar som kallades 300-båtar. Senare byggdes även bevakningsbåtar, bland andra den så kallade Flaggskär, som var anpassad till just ubåtsjakt.

Hamnen har helt enkelt tjänat Försvarsmakten mycket väl. Därför var det många som höjde på ögonbrynen när hamnen skulle läggas ner. Beskedet kom när regeringen år 2000 gav sitt försvarsbeslut som föranledde myndighetens största omorganisationen sedan 1925. Bland annat innebar det en omfattande nedläggning av ett stort antal förband och staber runt om i landet däribland KA3 på Gotland där ubåtshamnen är en del.

Fastators starke man köper

Fyra år senare hittades en köpare av KA3. Affärsmannen Joachim Kuylenstierna slog till och förvärvade all mark samt de totalt 25 lokalerna, alltifrån småskjul till kontorsfastigheter, för 18 miljoner kronor av fastighetsbolag Vasallen. Taxeringsvärdet för området ligger på runt sex miljoner varav byggnaderna taxeras till ett värde av 700 000 kronor.

Joachim Kuylenstierna beskrivs av en del som en kontroversiell, men framgångsrik fastighetsinvesterare. Han har ett stort kontaktnät både bland kändisar och politiker. För några år sedan bildade han Fastator där bland annat Carl Bildt och Björn Rosengren sitter i styrelsen. Han själv sitter som tillförordnad vd i bolaget. Han har även haft ett bolag tillsammans med fastighetsbolaget Diös under namnet DK Syd AB (Diös & Kuylenstierna).

Kuylenstierna har figurerat i pressen i en del mindre positiva sammanhang. Bland annat har han stått åtalad för misshandel och ringa kokaininnehav. Något han erkänt och dömts för av Stockholms tingsrätt.

Dagens Nyheter har också rapporterat att ett av hans bolag, Skälsö, ska ha finansierats med pengar från en stor kokainhärva med internationella förgreningar. Enligt rykten ska detta kapital även ligga till grund för Fastators huvudinnehav på 50 procent i Offentliga Hus. Dessa uppgifter förnekas dock av Joachim Kuylenstierna. Det ska också tilläggas gällande den påstådda kokainhärvan att samtliga åtalade, som påstods ha haft kopplingar, till den sedermera friades.

Han är också känd för att, enligt uppgift, styra sina bolag med järnhand. Sedan årsskiftet 2016 fram tills våren 2017 hade både Offentliga Hus och Fastator flera personalavhopp.

I januari i år lämnade Fastators dåvarande vd Daniel Hummel sin post, efter ett drygt år, och strax innan dess, i början av december 2016, slutade bolagets CFO Erika Kveldstad. I maj tvingades Fredrik Klerfelt, vd, Offentliga Hus att lämna sitt uppdrag.

Spekulationer gjorde gällande att styrelsen inte var nöjda med vd:s arbete och att expansionen inte gått snabbt nog.

– Just nu har jag inga mer kommentarer, men det stämmer att vd fick gå direkt, sa Kuylenstierna då till World in Property.

Inte heller Fredrik Klerfelt ville uttala sig.

– Jag har inga kommentarer till det som hänt utan lämnar det där.

Däremot menade källor att allt berodde på interna stridigheter med ledningen:

– Det går ju så klart att dra vissa slutsatser av att personer i toppositioner slutar, menar en källa.

Går i säljtankar

Vad Kuylenstierna egentligen ville med ubåtshamnen på Gotland är fortfarande oklart. Det som dock är tydligt är att han för några år sedan började gå i säljtankar. Han hade, enligt egen utsago, tio stycken spekulanter på KA3. Förutom Försvarsmakten som var intresserade av att köpa tillbaka allt sägs det även att den ryska affärsmannen Vladimir Antonov var intresserad av att äga ubåtshamnen vid Fårösund.

Att ryssen skulle ha funnits med på listan över tilltänkta köpare förnekar Kuylenstierna. Vilket kanske inte är så konstigt. Det hade inte sett så snyggt ut att sälja en ubåtshamn till Ryssland med tanke på Sveriges tidigare ubåtsrelationer med landet.

Trots att entreprenören tidigare sagt att han gärna skulle sälja tillbaka hamnen till Försvarsmakten nobbade han deras anbud. Istället gick försäljningen till Hong Kong-miljardären Ming Wai Lau. Vad köpeskilling landade på är oklart, men enligt Kuylenstierna var det inte toppbudet som vann.

– Jag får inte säga några belopp, men det var inte de som betalade mest som fick köpa, har han sagt till Hela Gotland.

Wai Lau är en affärsman som har starka band till Sverige vilket ska vara anledningen till att en entreprenör från Asien visar intresse i en nedlagd hamn på en liten ö i Östersjön.

Och han har visat intresse för Sverige tidigare. 2015 skänkte han 400 miljoner till Karolinska Sjukhuset. Pengarna gick till att starta upp ett forskningscenter i regenerativ medicin i både Stockholm och Hong Kong

– Han är en stark Sverige-vän, han har familjekopplingar till Sverige och uppskattar den svenska kulturen. Sedan finns det en person i företagets styrelse – Fredrik Lundström – med koppling till Försvarsmakten (reservofficer, reds anm) och det var han som uppmärksammade Ming Wai på objektet, har säger Thomas Backteman, talesman för miljardärens svenska bolag Artmax AB.

Misstänkt penningtvätt

Ming Wai Laus är uppväxt i en entreprenörsfamilj. Hans far, Joseph Lau, var fastighetsägare och god för omkring 100 miljarder kronor. Han är tidigare ägare av Chinese Estate Holdings Limited med bas i Hong Kong, men tvingades lämnade bolaget efter att han dömts till fängelse för bland annat penningtvätt.

Wai Lau ärvde titeln som ordförande och vd i pappans bolag när denne sattes bakom galler. Han har ärvt sin mors förmögenhet samt att han har fått ta del av pappas pengar och har en förmögenhet på cirka 50 miljarder. Han har också en rad uppdrag vid sidan av fastighetsbolaget. Bland annat sitter han i det politiska rådet "Sichuan Committee of Chinese People’s Political Consultative Conference” i Kina.

Förutom detta prominenta uppdrag har han återfunnits i de så kallade Panamadokumenten som avslöjades under 2016. Dokumenten visade hur flera välbärgade företagsledare och högt uppsatta personer, företag och banker tagit hjälp av den panamanska advokatbyrån Mossack Fonseca för att dölja tillgångar i skatteparadis. Allt med hjälp av så kallade brevlådeföretag. Flera av hans andra bolag dyker också upp i dessa papper. Huruvida han gjort något olagligt är dock i skrivande stund oklart.

Hyresgäst: Försvarsmakten?

Redan när köpet gått igenom var Ming Wai Lau tydlig med sina intentioner. Han hade inte tänkt sälja KA3 vidare till någon annan utan såg gärna att Försvarsmakten fick tillgång till hamnen och det övriga området. Han menade att marinens fartyg fick lägga till när helst de ville i hamnen utan att betala någon hamnavgift.

Han erbjöd sig också att låta militären hyra hamnen för övningar och för att kunna återetablera sig på Gotland.

– Syftet med Ming Wai Laus köp är uteslutande att säkerställa att försvaret ska få tillgång till anläggningen, menade Thomas Backteman.

Att hyra området är dock inget som ÖB Micael Bygdén ser eller har sett som en aktuell lösning.

– Vi vill ha flexibilitet, handlingsfrihet och kontroll och då är ägande bäst. Vi vill säkerställa tillgången och se till att vi har kontroll över hamnen, sa ÖB Micael Bydén till Gotlands Allehanda vid ett besök på Gotland i början av mars 2017.

Vill ha kontrollen

Enligt Fortifikationsverket, som har hand om Försvarsmaktens fastigheter, är anledningen också att hamnen och lokalerna behöver restaureras vilket kräver en hel del investeringar. Och dessa vill de ha kontroll över.

– Försvarsmakten önskar full rådighet över hamnen och är därför inte intresserad av något utlånande eller att hyra hamnen, varför ett ägande även fortsättningsvis är inriktningen, har Göran Wahlström på Fortifikationsverket berättat för SVD.

Kort och gott - Försvaret vill äga den hamn de en gång sålde och har erbjudit sig att köpa tillbaka den av Ming Wai. Och det kan de få om de betalar 62 miljoner kronor. En summa som ligger tre gånger över marknadsvärderingen och som staten inte är beredda att betala.

Möjligheten finns för myndigheten att expropriera området vilket innebär att staten helt enkelt tvingar ägaren att, mot betalning, överlåter äganderätten till, i det här fallet, Försvarsmakten. Även om detta är fullt möjligt är det inget alternativ i dagsläget enligt Fortifikationsverket.

I november 2017 har det sju månader sedan hamnen föll i Hong Kong- miljardärens ägo och det är uppenbart att han och bolaget hittills inte velat sälja tillbaka den till staten. När World in Property får tag i Artmax nuvarande vd, Kristoffer Ultenius, bekräftar han dödläget.

– Köpet skedde innan jag kom in i bolaget så jag vet inte vilka turer det har varit fram tills jag kom in. Men det stämmer att Ming Wai fortfarande äger hamnen sen vill jag inte kommentera ägandet ytterligare. Däremot kan jag säga att det har pågått diskussioner med Fortifikationsverket och att de pågår fortfarande.

Av Jesper Lögdahl

Faktaruta

Vad hände sen:

Sedan artikeln skrevs har militären och affärsmannen från Hong Kong kommit överens.

Nyligen, i januari 2018, blev det klart att hamnen i Fårösund kan komma att landa i statlig ägo efter att Fortifikationsverket skrivit på ett avtal om att köpa hamnen för 20 miljoner kronor av Fastighets AB Bunge Kronhagen (ett bolag som kontrolleras av Ming Wai Lau).

– Vi är nöjda med affären och att vi inte dragits med i någon spekulationskarusell, har Johan Danielson, pressekreterare på Fortifikatonsverket, sagt till SVT Nyheter Öst.

Nu har regeringen till mitten av april på sig att godkänna affären. Om man gör det så kommer Försvarsmakten kunna använda hamnen från och med den 30 april 2018.

Joachim Kuylenstierna gick i februari 2018 från att vara tillförordnad till att bli Fastators permanenta vd.

 

Skribent

World In Property
redaktionen@worldinproperty.se