Obemannade butiker – starkt växande trend

Obemannade butiker – starkt växande trend

Ekonomi

11 mars 2021

Pandemin driver på intresset för obemannade butiker. Det märker SafeTeam som ser en kraftig ökning i förfrågningar om installationer till butiker utan bemanning.

Covid-19-pandemin har drivit på den ökade populariteten av obemannade butiker. En butik som lovar färre fysiska interaktioner och mer distans mellan kunder och personal efterfrågas mer och mer. Säkerhetsföretaget SafeTeam märker att förfrågningar kring säkerhetslösningar för obemannade butiker ökar. Främst handlar det om mataffärer, gym, kiosker eller butiker som ser fördelarna med generösare öppettider och ökad omsättning under större del av dygnet.

SafeTeams affärsområdeschef och expert på säkerhetslösningar för retailbranschen tror att intresset för obemannade butiker kommer fortsätta att öka:

– Vi ser att allt fler matbutiker och andra företag inom detaljhandeln väljer att etablera butiker utan personal. Det är dels för att sänka sina kostnader, dels för att skapa en mer flexibel köpprocess och dels för att öka tillgängligheten med generösare öppettider, berättar Erik Lindgren, affärsområdeschef Retail- & Rikskunder på SafeTeam.

SafeTeam levererar lösningar för personsäkerhet och för att undvika skadegörelse och stöld.

Lifvs mot 300 obemannade butiker

En aktör som var tidigt ute med obemannad butiker och som fortsätter att satsa offensivt är dagligvarukedjan Lifvs.

Lifvs öppnade sin första obemannade butik redan 2019 och idag finns man på 24 orter runt om i landet, i lägen där det saknas närbelägna mataffärer. Inom ett par år är målet att Lifvs ska ha 300 obemannade butiker och företaget har identifierat över 1 000 platser som kan vara aktuella för etablering.

Lifvs butiker utgörs av modulbyggnader. Med en app och bank-id öppnar kunden dörren och skannar med mobilen in varupriserna och betalar sedan via appen.

Under 2020 lanserade Amazon sitt obemannade butikskoncept Amazon Go i USA, vilket ihop med pandemin ledde till en boom för segmentet.

Nya koncept från Coop och Pressbyrån 

I Sverige har bland andra Coop och Pressbyrån nu hängt på trenden. Båda lanserade i januari nya koncept för obemannade butiker.

Coop har öppnat sina två första obemannade butiker inom nya konceptet Coop Mini i Gävle. Det blir ett pilotprojekt som ska utvärderas innan Coop fattar beslut om fortsättningen. Butikerna finns i flexibla och flyttbara byggnader från Adapteo och liksom hos Lifvs får använder kunderna mobilen och en app för att komma in i butiken och betala varorna.

– Vi är mycket stolta och förväntansfulla. Med Coop Mini erbjuder vi våra kunder en dygnet-runt-öppen butik med ett brett sortiment där kunden enkelt kan göra sina inköp i sin mobil, med hjälp av vår nya betalningsapplikation Scan & Pay. Vår förhoppning är att detta pilotprojekt kommer att uppskattas och nyttjas av våra kunder, säger Meta Persdotter, VD Coop Mitt.

Coops butiksmoduler kan enkelt utlokaliseras på olika platser och kan placeras i stadsdelar där det idag inte finns någon Coop-butik, i glesbygd och i turistområden, där obemannade butiksmoduler kan erbjuda dagligvaror dygnet runt.

– Vår lösning med modulbyggnader kunde möta alla de krav som Coop ställt upp, både vad gäller funktion, flexibilitet och hållbarhet. Vi är stolta och glada på Adapteo över möjligheten att vara med och forma framtidens handel genom att vara leverantörer till det här spännande, innovativa konceptet, säger Camilla Hensäter, VD för Adapteo Sverige.

Pressbyrån Go ska expandera

Pressbyrån tog också ett steg vidare med sitt obemannade koncept i januari.

Konceptet kallas Pressbyrån Go och den första enskilda enheten öppnades i Westfield Mall of Scandinavia. För att undvika trängsel har man här anpassat tekniken så att det i nuläget enbart är en kund i taget som kan vara i butiken.

Förra året öppnade den första Go-butiken inuti en Pressbyrån på Kungsholmen i Stockholm där man utvärderat och testat tekniken.

Målet är nu att rulla ut de obemannade butikerna i större skala.

– Vi är väldigt spända på att öppna vår allra första fristående Pressbyrån Go, även om det såklart är andra förutsättningar än vi från början planerat för. Detta till trots är vi glada över att kunna ha en så pass flexibel och välutvecklad teknik att vi med trygghet kan slå upp portarna nu, sa Mariette Kristenson, VD på Reitan Convenience i samband med invigningen av butiken i Westfield Mall of Scandinavia.

– Satsningen på Go-konceptet är långsiktig och man ser stora möjligheter i skalbarheten som konceptet erbjuder. Maria Isaksson, affärsutvecklingschef och ansvarig för satsningen, menar att Pressbyrån Go passar på många olika ställen, inte minst på begränsade ytor eller där kundströmmarna är för små för att etablera traditionella butiker.

Även Pressbyrån Go har en app för åtkomst till butiken och betalning.

Nya möjligheter för fastighetsägare

Trenden ställer nya krav på fastighetsägare att anpassa lokaler så de passar yteffektiva, flexibla och obemannade butiker i rätt lägen.

Adapteos koncept med flyttbara moduler blev Coops val medan Pressbyrån hittar lösningar i traditionella handelsfastigheter.

Men i båda fallen understryker trenden vägen mot en förnyad och förändrad detaljhandel, där framsynta fastighetsägare kan hitta nya kunder och framtidskoncept.

Av Jörgen Hallström

Skribent

World In Property
redaktionen@worldinproperty.se