Nytt popup-koncept i Gallerian

Nytt popup-koncept i Gallerian

Stadsutveckling

15 november 2019

Under 300 dagar kommer P.U.S.H bli en happening och mötesplats med skateboarding, shopping, events, musik och live podcasts.

- Utmaningarna i handeln kräver nytänkande. P.U.S.H konceptet är ett ypperligt exempel på hur vi skapar attraktiva mötesplatser som lockar besökare och därmed också butiker.

Det säger Peter Scherr på Popup Agency som varit med att utveckla det nyöppnade P.U.S.H-konceptet i Gallerian.På andra våningen ligger nu den nyöppnade skatebowlen väl synlig i panoramafönstret som vetter ut mot Hamngatan. Under 300 dagar kommer P.U.S.H bli en happening och mötesplats med skateboarding, shopping, events, musik och live podcasts.

Skateboarding var i mitten av 70-talet en del av den då nybyggda Gallerians identitet. Sergels Torg och Gallerian var skejtarna i Stockholms mötesplats.

-Det känns rätt naturligt att anknyta till Gallerians ursprungliga identitet. Men det är inte självklart att en fastighetsägare är villig att använda ytor till en attraktion som inte inbringar hyra.

-AMF är föregångare och bryter ny mark med att upplåta plats för att skapa attraktivitet för att väcka intresse hos hyresgäster. Peter Scherr berättar att han fick idén vid ett besök till Selfridges i London, där de byggt en välbesökt skatebowl. Alex Lindgren som själv varit skateboardproffs hakade genast på. Tillsammans fick de flera partners ombord och AMF att anamma idén.

Popup Agency har som affärsidé att utveckla nya koncept och mäkla kontrakt på lediga butikslokaler och eventytor under kortare perioder. Ytorna på övervåningen I Gallerian har nu blivit attraktiva som popupbutiker för hyresgäster som Urbanista, Vans, Isabelles Market, Wesc och Darkn. Fler varumärken står nu på kö för att få hyra en plats under det kommande året.

P.U.S.H (Performance Sk8 Urban Skate House) är både ett välgörenhetsprojekt till förmån för UNHCR, (FN:s flyktingorgan), men också en urban mötesplats fylld med spännande aktiviteter, givande event och ett nytt retail-koncept som tagits fram i samarbete med Peter Scherr från Popup Agency. White arkitekter och konceptdesigner Mikael Lagerström från DesignLab Sweden har designat denna yta på 1000 kvm som man hittar i Gallerian i Urban Escape, Stockholm, en våning upp, ovanför huvudentrén.

Av Redaktionen

Skribent

World In Property
redaktionen@worldinproperty.se