Nu öppnar Europas största optikaffär Foto: Studio Stockholm

Nu öppnar Europas största optikaffär

Stadsutveckling

13 mars 2019

Idag öppnar optikerkedjan sin Flagship store på Norrmalmstorg i centrala Stockholm. Butiken blir Europas största optikaffär.

Studio Stockholm har transformerat den 700 kvadratmeter stora lokalen, som tidigare rymde McDonalds, till Europas största glasögonaffär.

– I tider när det pratas om den fysiska butikens död vill Synsam fortsätta att flytta fram positionerna på butikssidan och satsa med full innovationskraft på det fysiska mötet. Vi ska erbjuda värden som berättigar butikens existens i form av högklassig service, det viktiga kundmötet och Europas bredaste urval av bågar. Jag är mycket glad för de professionella samarbeten vi haft med alla som hjälpt Synsam att bygga denna unika mötesplats, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Synsam Group.

Studio Stockholms uppdrag omfattar arkitektur och rådgivning och byrån har drivit projektet genom hela processen, vilket också innefattat kommunikation och förankring med samtliga delar inom Synsams organisation. Ett helhetsgrepp har tagits om samtliga kommunikationsytor, exponeringsytor och uttryck:

– Vi har undersökt begreppet optik och materialiserat det i ett koncept där strukturglas i olika mönster och kulörer blivit konceptbärare. Det sköra glaset kompletteras av pålitliga och ärliga naturmaterial så som trä och sten. Samtidigt har vi optimerat kundvarvet och maximerat lokalen för att rymma 7000 bågar, en sportsimulator och ett antal undersökningsrum för att fortsatt stärka Synsams position inom ögonhälsa, säger Karolina Nyström, Arkitekt på Studio Stockholm.

– I samarbetet med arkitektbyrån Studio Stockholm har vi utvecklat Synsams koncept ytterligare en designnivå genom denna flag ship store för att kunna erbjuda kunden Eye Health och Eye Fashion under ett och samma tak. Våra optiker har fördjupad kunskap inom ögonhälsa och våra stilexperter en unik känsla för vårt handplockade sortiment av världens ledande varumärken. För oss är det viktigt att kunna tillgodose konsumentens behov som är anpassade till var och ens livsstil, avslutar Marina Kereklidou, Creative Director på Synsam.

Av Redaktionen

Skribent

World In Property
redaktionen@worldinproperty.se