Lågprishandel utmanar e-handeln
Lågprisaktörerna är en vanlig syn på landets alla handelsplatser. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT

Lågprishandel utmanar e-handeln

Ekonomi

15 november 2019

Lågprishandeln växer lika snabbt som e-handeln, enligt HUI. E-handelns framfart eller signaler om butiksdöd hotar inte lågprisjättarna, i stället öppnas butiker på löpande band.

Medan traditionella aktörer inom såväl modehandeln som dagligvaruhandeln tvingas slå igen öppnar lågprishandeln tvärtom nya butiker.

– Den fysiska lågprishandeln har hittat en väg fram där de inte behöver konkurrera med den digitala handeln. Om vi räknar in de stora lågprisaktörerna är tillväxten lika stor som inom e-handeln, säger Jonas Arnberg, vd på HUI research.

Sämre tider – lågpris vinner

Att vi dessutom går mot en lågkonjunktur och att inkomstskillnaderna i samhället ökar talar för att tillväxten fortsätter, enligt HUI.

– Vi går utan tvekan mot ett lågprisrace. Jag tror absolut att den starka tillväxten i budgethandeln kommer att fortsätta, säger Jonas Arnberg.

Samtidigt föredrar en del konsumenter att handla både lyx och budget. Det var också anledningen till att Rusta tidigare i år slog upp portarna till en butik på en av Stockholms fingator, granne med NK.

– Lyx och budget är mer närbesläktat än vad man tror. Samma kund kan gå in på NK och handla en dyr märkeströja, och sedan spara pengar genom att handla annat hos oss, säger Rustas vd Göran Westerberg.

När kunden tittar lite extra noggrant på prislappen brukar lågprishandeln bli vinnaren, menar Rustachefen.

Till skillnad från e-handel är den fysiska handelns främsta styrkor stora volyminköp och logistikfördelar i form av att kunden själv gör en stor del av jobbet med att plocka ihop och köra hem varorna.

– Än så länge har e-handeln fri tillgång till kapital och låga avkastningskrav. Men jag tror att hela e-handeln står inför ett stålbad, medan lågprishandeln har ett bevisat koncept som håller, säger Göran Westerberg.

Väljer bort e-handel

Rusta har hittills valt bort e-handel förutom ägandet av två nischade sajter för mattor och fiskeredskap.

– Själva Rusta-konceptet är på så vis en hundra procent fysisk affär. Det är ett medvetet val, förklarar Göran Westerberg.

Enligt honom är e-handeln inget hot, utan snarare annan fysisk lågprishandel. Därefter traditionell dagligvaruhandel, särskilt inom lågprissektorn.

En liknande syn på konkurrensen har budgetjätten Dollar Store.

– Fysiska butiker som Ica, Öob och Rusta är konkurrenter. Men vår största konkurrent är Dollar Store 2018. Med det menar jag att vi fokuserar väldigt mycket på oss själva och att vi gör det på bästa sätt, säger Bent Holm, vd.

Lågpriskedjan Lidl som säljer både mat och prylar ser priset som sin främsta konkurrensfördel.

– Fler konsumenter har upptäckt vårt erbjudande, att bra mat inte behöver kosta skjortan. De har också insett att våra konkurrenter är högpriskedjor, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Trotsar butiksdöden

Nästa år öppnar Lidl sin 200:e butik, och på längre sikt ska kedjan ha 300 butiker i Sverige. E-handel finns inte med i planerna.

– E-handel står för några procent av marknaden, och den är inte tillräckligt mogen för att vi i dagsläget ska satsa.

Dollar Store växer med cirka 25-30 procent varje år. Under 2018 öppnade kedjan 13 nya butiker, och planerar att öppna ytterligare 25 under 2019.

– Jag skulle säga att lågpris växer snabbare än e-handeln. För vår del har vi en riktigt stor tillväxt på etableringar av nya och upplever även fin tillväxt i befintliga butiker, säger Bent Holm.

Inte heller ser Rusta ut att bromsa in. Omsättningen ökade med 1,8 miljarder under 2018, vilket motsvarar 35 procent. Dessutom öppnas ständigt nya butiker i Sverige, Finland, Norge och Tyskland.

– Vi ökar antalet varuhus med 20 om året, och fortsätter på samma sätt. Vi ser ingen avmattning, vi har framtiden för oss, säger Göran Westerberg.

Av Fanny Hällegårdh/TT

World in Property

World in Property
redaktionen@worldinproperty.se