Klart: Ny t-bana från Fridhemsplan via Liljeholmen Tunnelbanan kommer att få nya stationer vid Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstafältet, Årstaberg, Östberga och Älvsjö.

Klart: Ny t-bana från Fridhemsplan via Liljeholmen

Stadsutveckling

6 december 2021

Nu är det klart att den nya t-banan mellan Fridhemsplan och Älvsjö ska gå via Liljeholmen och inte via Södersjukhuset. Den nya linjen kan också komma att få självkörande tåg som i Köpenhamn, London och Paris.

– Den nya tunnelbanan från Fridhemsplan till Älvsjö kommer att gå via Liljeholmen. Det innebär att Stockholm kan få sin första helt nya tunnelbanelinje sedan spadtaget för Blå Linjen togs på 1960-talet. Stockholmarna får samtidigt totalt sex nya tunnelbanestationer, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Bygger man nytt måste man också tänka nytt, menar Tamsons.

– I det fortsatta arbetet med den nya tunnelbanelinjen blickar vi mot Köpenhamn, Paris och London för att ta efter deras arbete med modern teknik, både i hur tunnelbana kan byggas men också hur den köras. Nu utreds möjligheten för Sveriges första självkörande tunnelbanelinje.

Inom ramen för Sverigeförhandlingen har Region Stockholm, staten genom Sverigeförhandlingen och Stockholms stad träffat överenskommelse om utbyggnad av tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö.

I utredningen har totalt sex alternativ utretts. Nu står det klart att det blir det västliga alternativet med en ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö via Liljeholmen.

Fyra helt nya stationer

Tunnelbanan kommer att få nya stationer vid Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstafältet, Årstaberg, Östberga och Älvsjö.

Det innebär fyra helt nya tunnelbanestationer och två nya stationer i anslutning till nuvarande.

Utredningsalternativet har valts då sträckan har en kortare sträcka än som medför lägre klimatpåverkan och investeringskostnad vilket innebär att sträckningen är mest resurseffektiv.

Genom att dra tunnelbanelinjen via Liljeholmen stöder alternativet bäst den framtida bostadsutvecklingen i Årstaberg och Liljeholmen och utredningen visar att sträckningen ger störst nytta för flest resenärer till lägst belastning på skattebetalarnas pengar.

Som del av utredningsarbetet har gjorts en internationell utblick och konstaterats att en egen linje kan möjliggöra för mer modern teknik i byggandet av den nya tunnelbanelinjen.

Genom att från början förbereda för modern teknik kan huvudinriktningen komma att bli att möjliggöra för helautomatisk drift. Det innebär att den nya linjen ska kunna bli Sveriges första självkörande tunnelbanelinje.

Skribent

World In Property
redaktionen@worldinproperty.se