Previous Next

Här utnyttjas Rutger Arnhult i bluffreklam

Reportage

20 juni 2019

Klöverns starke man Rutger Arnhults namn utnyttjas just nu i en vida spridd bluffreklam på nätet. Där uppmanas läsarna att satsa pengar i tvivelaktig pengahandel.

Den senaste tiden har det spridits reklam på Facebook där kända svenskar profiler används som lockbete för en bedrägeritjänst som kallas Bitcoin Trader. Där uppmanas läsarna att sätta in pengar som sedermera enligt uppgift ska växa till oväntat stora summor.

En person som använts flitigt i denna kampanj är programledaren och tv-producenten Filip Hammar. Nyligen började annonsörerna även använda sig av fastighetsprofilen tillika Tobins och Klöverns storägare Rutger Arnhult.

Löfte om pengarvinster

I en artikel kopplad till reklamen påstås det att Arnhult varit gäst i tv-programmet Skavlan, ett sammanhang som han i själva verket aldrig medverkat i, och det är under en sådan intervju som han saluför det databaserade tradingprogrammet Bitcoin Trader:

"Hemligheten bakom min framgång är att kliva på nya chanser snabbt - utan att tveka. Och nu är min vinstmaskin nummer ett. Ett helt nytt automatiskt tradingprogram för kryptovaluta vid namn Bitcoin Trader. Det är den största chansen jag har haft i hela mitt liv för att tjäna en förmögenhet snabbt. Jag vill uppmana alla att kolla in detta innan bankerna stänger ner möjligheten”, ska vara ett av hans uttalanden.

Arnhult ska också enligt artikeln har plockat fram sin telefon och visat ”tittarna hur mycket pengar han tjänar med detta nya lönsamma program, som hela Sverige viskar om”.

Under artikeln får sedan läsaren möjlighet att registrera sig och använda denna pengamaskin genom att bland annat lämna sin bank- och kortuppgifter.

Klickar man sig vidare hamnar man på en sajt och uppmanas att sätta in minst 2 000 kronor. För att stressa användaren till en snabb överföring tickar en klocka ner och visar att de bara har fem minuter på sig. Med största sannolikhet ser du sedan aldrig dina pengar igen.

Misslyckad granskning

Facebook har under den senaste tiden fått skarp kritik för att de släpper igenom annonser som är eller tangerar gränsen för bedrägeri. Det som är än mer anmärkningsvärt menar kritiker är att bolaget tar alltför lång tid på sig att ta bort dessa annonser om de överhuvudtaget gör det.

Peter Münster, Facebooks kommunikationschef i Norden, menar att alla annonser granskas innan publicering samt om de anmäls.

– Trenden att spammare utnyttjar bilder på kända personer är en av de saker vi jobbar på att förstå, så att vi på ett bättre sätt kan upptäcka och ta bort den här typen av annonser, säger han till Metro.

Trots att bedrägeriannonserna med Filip Hammar och Rutger Arnhult är anmälda av användare ligger de fortfarande kvar i sociala medier-flödet.

Släng av sleven

Facebook själva har också drabbats av liknande angrepp. Just nu sprids det även en fejkad film på Instagram där grundaren Mark Zuckerberg bland annat berättar ”sanningen” om affärsidén bakom plattformen.

”Föreställ dig för en sekund – en man med total kontroll över miljarder människors stulna data, alla deras hemligheter, deras liv och deras framtid”, säger Mark Zuckerberg i videon.

Klippet är skapat av en orginalvideo från 2017, där Mark Zuckerberg diskuterar rysk valpåverkan på Facebook. I detta fallet är det pr-byrån Canny som tillsammans med konstnärerna Bill Posters och Daniel Howe ligger bakom projektet.

Facebook själva menar att de ska hantera denna video på samma sätt som alla annat som är fejkat.

– Vi kommer att behandla det här innehållet på samma sätt som vi behandlar allt vilseledande innehåll på Instagram. Om en tredjeparts faktagranskare markerar det som fejk kommer vi ta bort det från våra ytor där videorna får spridning, menar en talesperson för bolaget.

World in Property har utan framgång sökt Ruger Arnhult och Klövern för en kommentar kring bedrägerireklamen.

Av Jesper Lögdahl

Skribent

World In Property
redaktionen@worldinproperty.se