Previous Next

Fredagsintervjun: “Vi är fortsatt hungriga”

Reportage

8 juni 2018

För World in Property berättar Wihlborgs vd, Ulrika Hallengren, om starka resultat, den första tiden som vd och varför konkurrens är bra.

Redan 1924 startades Wihlborgs av byggmästaren O.P. Wihlborgs, snart 100 år senare står sig bolaget starkt på marknaden och är nu ett av de ledande fastighetsbolagen i Öresundsregionen. Malmö, Helsingborg och Lund har länge varit primärområdena och för några år sedan gjorde de sitt första köp i Köpenhamn och har sedan dess blivit kvar och expanderat även i den danska huvudstaden.

– Vi har en position på marknaden som vi skaffat oss genom långt och troget arbete, vi känner att vi har en bra positionering på en bra marknad, och då är det såklart lätt att se positivt på framtiden, säger Ulrika Hallengren

Att verka både i Sverige och Danmark är ett bra drag för Wihlborgs som kan dra nytta av två ganska så stora utvecklingsområden. Även om arbetet i regionerna skiljer sig åt och tillväxten kan variera över tid.

– Vi har en bra balans med att finnas på båda sidor av sundet, två olika länder men samma region. Det är Nordens största arbetsregion med 4 miljoner invånare inom en timmes pendlingsavstånd. Där finns en fortsatt mycket god utvecklingspotential.

Starka resultat

Wihlborgs är den största kommersiella fastighetsägaren i Malmö stad. Totalt har de 728 000 kvadratmeter uthyrbar yta som är koncentrerad till bland annat Västra hamnen och city. Huvudkontoret ligger så klart på Dockan i Västra hamnen. Ett område som bolaget varit en av de som gått i bräschen för att utveckla. Går det bra finns det en risk med att bli bekväm, och Ulrika Hallengren är därför positivt inställd till konkurrens på marknaden.

– Konkurrens är bra, det är inte roligt att göra saker om man inte är galet bra på det man gör och för att kunna vara galet bra på det man gör gäller det att det finns konkurrens. Det behövs krav på att hela tiden hålla sig uppdaterad och att sträva framåt.

Under årets första kvartal visade Wihlborgs på ett rekordstarkt resultat där bland annat hyresresultatet ökade med 22 procent till 668 miljoner kronor och totalt uppgick periodens resultat till 303 miljoner..

– Wihlborgs mår väldigt bra. Vi har visat ett bra resultat under hela Wihlborgs historia, så vi ska fortsätta på den linjen. Men bara för att man mår bra, så innebär inte det att allt går av sig självt, och det gäller att inte bli mätt utan att fortsätta ha en hunger, och att utveckla både regionen och verksamheten.

Miljardinvesteringar

I april i år utsåg Wihlborgs styrelse Ulrika Hallengren till vd när bolagets tidigare vd och starka branschprofil Anders Jarl utsågs till styrelseordförande.

– Vi planerade för tillträdet under en period och har haft många goda samtal med såväl investerare som kunder och även de kommuner där vi verkar. Jag är ju inte ny på bolaget utan känner verksamheten - och verksamheten känner mig. Som vd ökar mina möjligheter ytterligare att göra påverkan på regionen.

Varje år investerar bolaget drygt en miljard i projekt framför allt på den svenska sidan, men även en hel del i Danmark. Regionen är nordens största arbetsregion med fyra miljoner invånare inom en timmes pendlingsavstånd.

– Den svenska sidan har de största projekten även om vi nu utvecklar en del i Köpenhamn. Vi planerar för fler projekt, både på kort och lång sikt. Det gäller att hela tiden ha något nytt att erbjuda marknaden.

Nya affärsmöjligheter

Tidigare i år släpptes Svensk Handels prognos som spår att år 2025 kan upp till 11 000 butiker ha försvunnit och en minskning med 41 000 anställda ha skett. Wihlborgs har inget stort bestånd inom handelssegmentet, men för Ulrika Hallengren är det klart vad handelsdöden beror på.

– Den som inte hänger med i förändringen kommer förstås att dö. Det gäller att vara lyhörd och göra förändringen till en del av den egna processen, i förändring skapas också affärsmöjligheter. Handelsutvecklingen är ett bra exempel på hur verkligheten är, man behöver vara anpassningsbar.

Av Pernilla Gilbert

Skribent

World In Property
redaktionen@worldinproperty.se