Fredagsintervjun: ”Så ska vi bli världsledande” – Det går jättebra för oss på Island och Danmark har stor potential. Inom några år ska vi vara igång i ytterligare ett gäng nya länder. Det behövs utmanare som kan utveckla rådgivningen åt kunderna i de flesta länderna, säger Per Svensson.

Fredagsintervjun: ”Så ska vi bli världsledande”

Porträtt

16 juli 2021

Tre möten har varit avgörande för Per Svenssons karriär och Gasell-företaget Croisette. Och med tre strategiska huvudpunkter ska bolaget bli världsledande inom fastighetsrådgivning.

Ett samtal med Per Svensson, grundare, huvudägare och VD på Croisette, lämnar en med ett stort leende och känslan av att inget är omöjligt – bara man verkligen vill. Här berättar Per historien om sig själv och Croisette. Och hur bolaget ska bli världsledande genom att agera lokalt, alltid ifrågasätta hur man skapar bäst kundlösning och arbeta proaktiv med kund- och marknadsbearbetning. Han ger också sin syn på fastighetsbranschens nuläge och framtid. Kanske är det först nu marknaden anpassat sig till lågränteklimatet och insett att fastigheter varit för billigt en tid? Och visst kan branschen dessutom bli smartare och effektivare, och därmed ha god lönsamhet även när marginalerna kryper neråt. Branschen har påbörjat en förändringsresa som vi om tio år kommer att se tillbaka på som epoken då fastighetsbranschen kom i kapp, menar Per.

Berätta lite om dig själv; Hur började din karriär? Hur hamnade du på den positionen som du har idag ?

– Jag tyckte det var roligt att göra affärer redan som ung. Och jag lärde mig hur lätt det är att driva affärer när jag var elva år och startade ett litet företag för att importera hockeyskydd och sälja dem i en enkel webbshop. Det gjorde jag förstås främst för att själv kunna skaffa riktigt schyssta grejer till min egen målvaktsutrustning. Jag var inte så bra men ville se proffsig ut. Affärerna pågick tills jag tappade intresset för att spela ishockey.

– När jag blev lite äldre ville jag prova nya jobb. Det blev inom service, butik och som allt i allo.

– Men jag ville ju börja med riktigt stora affärer, det verkade allra roligast. Jag hade lite insyn i bygg- och fastighetsbranschen genom min släkt, och tänkte att där kan man nog göra de där storaffärerna.

– Jag gick sedan på ett privat gymnasium, där man pluggade halvdagar. Då kunde jag jobba samtidigt.

Därefter blev det Malmö Högskola och tre år på linjen fastighetsföretagande. Mot slutet av utbildningen fick Per och hans studiekamrater besök av gästföreläsare från Datscha. Det blev hans första avgörande möte på en synnerligen spännande karriär.

– Som den Skåne- och Malmö-patriot jag är märkte jag att de inte hade någon representation i södra Sverige, och frågade helt frankt om jag fick sälja deras tjänster i regionen. De tyckte väl att jag verkade framåt och entusiastisk och sa ja till ett provisionsbaserat upplägg.

– Och jag lyckades snart få in några kunder, vilket imponerade en del på dem. Så jag fick fulltidsanställning och åka till huvudkontoret i Stockholm för att lära mer.

Per blev snart Account Manager på Datscha med ansvar för alla kunder inom konsultbranschen och några banker.

– Nu fick jag lära mig hur hel fastighetsbranschen funkade och kunde bygga upp ett fint nätverk.

Den allra viktigaste kontakten Per fick under den här tiden var den med en viss Erik Selin. Det kom att blir det andra avgörande mötet i karriären.

– Datscha ville gärna ha Erik som föreläsare på en kundfrukost. Jag sa då kaxigt att ”det fixar jag!”. Erik var mycket vänlig när jag hörde av mig och jag fick träffa honom på hans kontor. Vi hade ett jätteinspirerande samtal. Och han medverkade sedan på den där kundfrukosten.

– Efteråt sa Erik till mig, ”vi kan väl hålla kontakten?”. Det hela blev alltså en oerhört viktig kontakt som sedan kom att betyda så mycket för det som nu är Croisette.

Per började dock vid denna tid känna sig färdig på Datscha.

– Jag ville inte längre sälja kringtjänster utan vara med i fastighetsbranschen ”på riktigt”. Jag fick nu chansen att börja jobba på Newsec Investment med små och medelstora transaktioner. Jag hade ju ingen aning vad det handlade om i början men jag lärde och insåg att det hela ju var ganska enkelt.

– Med nya ögon började jag se möjligheter att förbättra och utveckla verksamheten. När jag insåg att detta inte skulle bli av där, började jag fundera på hur jag kunde gå vidare med mina idéer själv.

En dag dök så Jacob Karlsson, grundare och VD på K-Fastigheter, upp och ville ha hjälp med en avyttring. Ett tredje avgörande möte för Pers karriär var ett faktum.

– Vi hamnade då i en riktigt spännande diskussion kring fastighetsaffärer och jag berättade om mina idéer. Vad jag då inte visste var att Jacob och Erik Selin var affärspartners och kände varandra väl.

Mötet med Jacob kompletterade det tidigare med Erik, och de både återkom snart till Per med förslaget att starta eget utifrån sina idéer. De var beredda att backa en nyetablering finansiellt.

– Detta var förstås en helt fantastisk möjlighet som jag absolut inte ville missa.

Och sedan dess har Per lett framgångssagan Croisette i högsta Gasell-takt.

– Ja, vi har expanderat och utvecklats på ett oerhört starkt och roligt sätt. Vi blev DI-Gasell 2019, första året det var möjligt. Vi lär bli det även för 2020, och jag skulle bli förvånad om vi inte blir för 2021 också. Vi är 82 anställda idag. Vid årsskiftet räknar vi med att vara 100 och 200 årsskiftet därpå. Vår målbild är en 100-procentig tillväxttakt ett antal år till. Sedan får vi väl hitta på nåt nytt spännande mål.

Per tycker att han måste ha ett av de allra roligaste jobben i världen och arbetar mycket och gärna. Fritiden lägger han på frun och sönerna som är ett och fyra år.

– Att köra radiostyrd bil med äldsta sonen är toppen. Att äta gott och dricka gott rödvin med familj och vänner är härligt. Hade jag mer tid skulle jag nog ägna den åt hockeyn – jag är ett extremt Malmö Redhawks-fan.

Vilka är de främsta utmaningarna och möjligheterna din organisation tar sig an framåt i tiden?

– Vår utmaning är konstant tvådelad – dels att hålla expansionstakten utan att tumma på kvaliteten, dels att vidmakthålla den interna, familjära andan trots att vi växer så snabbt.

– Företaget består idag av grupper som är som små familjer som hänger ihop. Vi är mer kompisar än kollegor, även om personalstyrkan fördubblas varje år.

– Våra framtidsmöjligheter är enorma. Vi har möjlighet att ta marknadsandelar i massor av länder, om – eller när – vi bestämmer oss för att göra det. Vårt långsiktiga mål är att bli världsledande inom rådgivning i fastighetsbranschen.

– Många rådgivare börja snabbt ägna sig åt fonder och tjänar sina pengar där, istället för att fullt ut fokusera på att utveckla sina rådgivningstjänster. Det kommer vi inte att göra. Kanske vi börjar med fonder, men aldrig på bekostnad av tjänsterna.

Per menar att det finns tre saker som många rådgivare inte jobbar med i tillräcklig utsträckning, men där Croisette satsar på utveckling och därför har möjlighet att ta marknadsandelar.

– För det första: branschen är alltid lokal. Det går inte att sitta i några centralorter och tro att man kan rådge kunder på andra platser på ett riktigt bra vis. Vi har därför öppnat kontor i alla de orter där vi vill vara med och ge bra insiktsfull rådgivning i affärer.

– För det andra; det är avgörande att du som rådgivare verkligen ifrågasätter hur arbetet ska bedrivas för att ge kunden bästa resultat. Många rådgivare kör bara på i gamla hjulspår, utan att fundera över om det går att arbeta på nya och mer effektiva sätt.

– För det tredje; som rådgivare ska du arbeta proaktivt med ditt sälj- och marknadsarbete. Många aktörer har blivit lite av bekväma ordermottagare. Då vinnare man inte nya marknadsandelar. Det gäller också att se kunden som just kund, och inte en ”avtalspart”.

Per menar att detta gäller i såväl Sverige som de flesta andra länder, varför Croisettes modell och synsätt har stor potential internationellt. Bolaget är igång på Island och kör igång i Danmark den 1 augusti i år.

– Det går jättebra för oss på Island och Danmark har stor potential. Inom några år ska vi vara igång i ytterligare ett gäng nya länder. Situationen är som sagt den samma i de flesta länder – det behövs utmanare som kan utveckla rådgivningen åt kunderna.

Vad ser du som viktigast i ditt ledarskap?

– Det där är en supersvår fråga att svara på… Men hittills har det nog för mig handlat om att vara närvarande, lösningsorienterad och verkligen bidra när problem upplevs.

– Jag tror också att det är bra att tidigt ge stort ansvar. Vi har så många unga, skickliga, kloka medarbetare som det är lätt att ge stort förtroende.

– När jag tänker på det så är jag nog bra på att se vilka som klarar detta. Och vår företagskultur lockar nog till sig de som passar hos oss och vårt sätta att utvecklas ihop.

Transaktionsvolym och investeringsintresse tycks bara öka vad gäller fastighetssektorn - hur tror du utvecklingen blir fortsatt?

– Det är ett jättetryck i branschen – helt fantastiskt! Vissa typer av kontor kan kanske ta lite längre tid att hyra ut. Men många fastighetsägare har ställt om och skapat nya lösningar med till exempel färdiga men flexibla produkter och kortare kontraktstider.

– När det gäller transaktionsmarknaden vet jag inte vad som skulle kunna hända för att dämpa utvecklingen. Det finns oerhört mycket pengar som ska investeras och alternativen till fastigheter är helt enkelt för dåliga, med det stabila lågränteläge som gäller. Och det internationella kapitalet älskar den robusta svenska fastighetsmarknaden.

– Kanske har marknaden först nu anpassat sig till lågränteklimatet och insett att fastigheter varit för billigt en tid?

Per ser också en effektiviseringspotential och en förändringsresa i fastighetssektorn.

– Om branschen fortsätter med standardisering, industrialisering och digitalisering – med fokus på kundnytta och nya efterfrågade tjänster– så kan man höja produktiviteten en hel del. Och då ha fortsatt god lönsam även när marginalerna kryper neråt.

– Förändringsresan i branschen har bara börjat. Här är förstås även hållbarhet och grön finansiering viktiga delar. Om tio år tror jag vi kommer att blicka tillbaka och tala om epoken då fastighetsbranschen kom ikapp.

Av Jörgen Hallström

Skribent

World In Property
redaktionen@worldinproperty.se