Digitalisering förändrar behov Rikard Lindberg, vd, Meta. Foto: Meta

Digitalisering förändrar behov

Uthyrning

22 maj 2018

Digitaliseringen går snabbt och det är utmanande för etablerade bolag att veta vad som behöver göras och hur prioriterat det är: – Många skulle ha mycket att tjäna på att se behov och möjligheter bättre, säger Metas vd Rikard Lindberg.

Meta har i nästan 30 år hjälpt serviceorganisationer och fastighetsbranschen med affärsstödsutveckling. De reder ut begreppen inom en rad komplexa förändringsprojekt som syftar till att förbättra verksamheten, både när det kommer till verksamhetsutveckling och affärsstöd.

Bolagets konsulter bistår kunder med strategiskt beslutsunderlag, genomlysning av processer och administrativa rutiner, och oberoende rådgivning i syfte att förbättra interna och externa affärsprocesser och informationsstrukturer.

Behoven ändras

Sedan 2008 har bolaget haft fullt upp och fokuset på att optimera processer inom fastighetsförvaltning. Enligt vd:n Rikard Lindberg är fastighetsbranschen i en förändringsperiod där mycket står på spel för fastighetsägarna.

– Jag tror normen för för vad kunder och hyresgäster förväntar sig och vad de har för behov ändras och det blir den stora utmaningen för fastighetsbolagen. Alla kunder vill ha service här och nu, de är beredda att betala direkt och känner låg lojalitet och kan därmed byta leverantör osentimentalt där de exakt står. Jag tror att det är en verklighet som de [Rikard] etablerade äldre fastighetsägarna måste se över. Det är en tuffare bransch där det finns många feta katter samtidigt som kanske tror att de har monopol på en kund bara för att det finns ett långt hyreskontrakt. Samtidigt finns det många hungriga utmanare med många nya idéer som kan sätta sig mellan.

Att förändra affärssystemen är ett lite enkelt sätt att förklara vad Meta gör för det är oftast omfattande arbete som bolaget bedriver när det kommer till att skapa förutsättningar för digitalisering.

– Ett exempel på långtgående digitalisering är Stockholms Stad som har en plan att bli världsetta när det kommer till att vara en digital stad. Stockholm ska vara digital stad för alltifrån turister som kliver av ett flyg till förvaltningssystemen i fastigheterna som används varje dag och allt måste funka. När vi arbetar med sådana kunder så måste vi spänna oss till max. Det är superhäftigt att vi nu måste utmana oss själva.

Ständig kompetensutveckling

I dag har bolaget 16 personer på lönelistan och tre av dessa har anställts under de senaste tre månaderna. Och om det finns någon som helst oro så är det att bolaget ska hitta kunnig personal när det är dags att expandera. För tillströmningen av kunder ökar och bolaget har sedan [Rikard] finanskraschen 2008 bara gått framåt.

– Vi vill behålla vårt signum och behöver inte växa för sakens skull utan vill ha en god kundleverans och få in rätt medarbetare. Just nu är det ett jättehögt tryck och det märks att kunderna vill ha hjälp av oss. Vår utmaning är vi ska vara högt specialiserade när det kommer till kunskapen i dessa frågor vilket gör att det krävs mycket stark kompetens i bolaget. Vi måste vara lärande och utvecklande konsulter vilket gör att vi kontinuerligt hjälper våra kunder att transformera och flytta fram sina positioner och vi är inte rädda för att någon ska kopiera oss för vi är redan långt förbi, menar Lindberg.

Av Jesper Lögdahl

Skribent

World In Property
redaktionen@worldinproperty.se