Den enes död – den andres bröd

Den enes död – den andres bröd

Ekonomi

10 januari 2019

Efter nedläggningen av Toys R Us och BR tar konkurrenten nya tag. Nu storsatsar de på fysiska butiker och letar lokaler till flera nyetableringar.

Den 29 december gick koncernen Top Toy, med butikerna Toys R Us och BR, i konkurs. Man valde att inte fullfölja den rekonstruktion som man inlett. BR hade kring 60 butiker i Sverige och Toys R Us hade 23 vilka nu är stängda.

I samma veva som beskedet från leksakskoncernen kom beslutade största konkurrenten Lekia att göra en storsatsning på nya fysiska butiker. I ett pressmeddelande förklarar de att de vill bli ännu större och marknadsledande:

”Vi avser att för lång tid framöver finnas etablerade på alla intressanta handelsplatser i landet där förutsättningar med välskötta och inspirerande butiker drivna av engagerade handlare. Samtidigt kompletterar vi den fysiska butiken med näthandel i både Sverige och Norge, där vi erbjuder våra kunder ett ännu bredare sortiment för upphämtning i butik eller leverans hem.”

Just nu i Norden har bolaget 140 butiker och omsätter 1,3 miljarder. Exakt hur många fler butiker som det är tal om att öppna är i dagsläget oklart, men bolaget menar att en ”betydande mängd nya butiker” ska öppnas.

Av Jesper Lögdahl

Skribent

World In Property
redaktionen@worldinproperty.se