Black Friday ökar i omsättning – fler men lägre rabatter präglar rean
Oscar Hagman och Emma Lindgren.

Black Friday ökar i omsättning – fler men lägre rabatter präglar rean

Ekonomi

28 november 2023

Omsättningen under Black Friday ökar trots, eller tack vare, en större prismedvetenhet bland konsumenter. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.

Att den längre reaperioden minskar i år visar att svenskarna blivit mer prismedvetna och tenderar att hålla i plånboken till fredagen. Positivt för konsumenter är att andelen produkter med lägre pris under reaperioden har ökat, däremot var snittrabatten marginellt lägre. Fredagen är fortsatt den dag med flest prissänkta varor och mest rabatt. Prisjakts statistik visar att rabatterna i genomsnitt var omkring 20 procent.

Black Friday tog hem 34 procent av försäljningen under Black Week, det vill säga den vecka som leder fram till årets största readag. Att Black Friday i år sammanföll med löneutbetalningar och besked från Riksbanken om oförändrad ränta kan också förklara att dagen i år växte i betydelse.

– E-handeln har det tufft just nu och därför är det roligt att se att Black Friday ökar. Trots att svenskarna har gjort färre köp har man spenderat mer per order. Samtidigt har resterande tidsperiod gått ned något. Konsumenterna är mer prismedvetna och eftertänksamma nu vilket syns i årets siffror, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.

Årets statistik från prisjämförelsesajten Prisjakt visar också att en större andel produkter var rabatterade under det som kallas Black Month (1 nov - 24 nov) än föregående år. Däremot har den genomsnittliga rabattsatsen sjunkit. Årets genomsnittliga prissänkning låg på omkring 20 procent, jämfört med tidigare år då den har legat runt 22 procent. Samtidigt visar en undersökning från Kantar på uppdrag av Prisjakt att konsumenterna förväntade sig rabatter på i genomsnitt 37 procent.

– Prisjakts data visar att det var fler produkter på rea i år, men att prissänkningarna inte motsvarade konsumenternas förväntningar. Det kan med andra ord vara så att man hoppats göra ännu större fynd och därför väntat in själva Black Friday, säger Oscar Hagman, konsumentanalytiker på Prisjakt.

Faktaruta

Statistik

Black Friday (24 nov):

Procentuell förändring i omsättning mot 2022: 2,4% (Svea Bank)

Procentuell förändring i antal transaktioner mot 2022: -4,7%

Black Week (20-24 nov):

Procentuell förändring i omsättning mot 2022: -2,2% (Svea Bank)

Procentuell förändring i antal transaktioner mot 2022: 0%

Black Month (1-24 nov):

Procentuell förändring i omsättning mot 2022: -1,8 %

Procentuell förändring i antal transaktioner mot 2022: -4,4%

Underlaget hämtas från samtliga populära betalsätt (kort, Swish, direktbank, faktura och delbetalning). Tillsammans representerar dessa 93% av Sveriges digitala betalmarknad. Statistiken jämför försäljningsdata från samma e-handlare – handlare som tillkommit eller fallit bort sedan senaste mätningen inkluderas inte*.

Prisstatistik

Inför Black Friday 2023 förväntade sig svenskarna rabattsatser på i genomsnitt 37 procent, visar en nationell undersökning från Kantar på uppdrag av Prisjakt**. Resultatet var dock följande:

Andel produkter med lägre pris på Black Friday (24 nov): 55 % (Black Friday 2022: 43%)

Andel produkter med högre pris på Black Friday (24 nov): 16 % (Black Friday 2022: 22%)

Snittrabatt på produkter: 20,45% (Black Friday 2022: 22%)

Prisnedgång totala marknaden: 5,85% (Black Friday 2022: 4,44%)

World in Property

World in Property
redaktionen@worldinproperty.se